ReThink Confs logga

ReThink Conference 2015

Idag var jag på ReThink Conference som hölls på Münchenbryggeriet och vilken dag det blev! Sju grymma dragningar av tillika grymma talare tog sig an scenen på Münchenbryggeriet 25. Konceptet ReThink handlar om att samla och alla länka ihop de bästa av de bästa inom Social Business Marketing och ge dem en scen där de kan presentera och dela med sig av sina idéer. Bakom konceptet står norske Arnt Eriksen som de senaste två decennierna jobbat med kreativ och visuell kommunikation.

ReThink bringar Internationella talare

Först ut på scenen var Christine Donaldson som pratade om rollen som en social media influencer principerna kring cross promotion. Hon pratade om vikten för varumärken att använda sig av ambassadörer och nyttan kring att vårda och aktivera dem.
Kunder och ambassadörer är numera Content Producers. Mycket enkelt genom att använda en viss produkt eller tala gott för en viss produkt skapar ett större begär att köpa produkten.


 

Jen Rubio som blivit porträtterad i Forbes 30 Under 30 pratade om hur man bygger en bra varumärke. Först och främst gäller det att bygga ett bra företag. Hur gör man det då? Skapa ett narrativ, se till ni är kundfokuserade, hitta något som är i linje mellan dig och din publik och något som betyder något för dig och ditt företag. Se också till ni har en innovativ företagskultur. Låt anställda lära av varandra.


 

Nick Dutch, Head of Digital Marketing and eCommerce på pizzaföretaget Dominos UK, berättade om vikten av att tänka mobilt och vara mobil idag. Nick visade hur den mobila försäljningen utgjorde nästan 50% under 2014 och 2015.


 

Enda svenska talare, som visserligen gett sig iväg till New York, var Barbara ”Babba” Canales från Uber. Babba är idag Marketing Manager på Uber New York, men började sin bana på Uber som community manager och var med vid den svenska lanseringen av nämnda företag.
Babba delade med sig av några av de principer som hon lever efter:
Ge folk något att prata om. Det kan vara små detaljer, men som ändå ger stor slagkraft i sociala medier.
Nätverka och samarbeta.

Testa och titta på data.

Tänk innovativt och tänk igen. Skapa en intern kultur som uppmuntrar till att prova nya saker.
Tänk visuellt. Lyssna på kunderna.

If you’re not mobile friendly, you’re not customer friendly!


 

Katherine Barna, Head of Communications på Tumblr, delade sina tankar kring hur man kan maximera ett varumärke och leda det mot rätt publik.
Hon menar att allt handlar om passion och det so. betyder något. Genom att inkludera användare kan man som företag förstå sin publik bättre.

 – The Washington Post
Tumblr är vad det är tack för alla kreativa användare. Varje repost på en Tumblr-blogg hänvisar alltid till den ursprungliga kreatören.
Användare vänder sig inte till Tumblr för att se sina vänners barn. De loggar på för att bli överraskade.


 

Peter Zakharov från Rambler&Co Digital Media Group delade sina tankar och åsikter kring hur man ska bemästra framtiden. Han berättade att även fantastiska entreprenörer gör misstag. Man måste bara se till att lära sig från dem och resa på sig igen.

Kill your darling dök upp så klart. Man måste kunna lämna ett projekt eller en produkt åt sitt öde för att gå vidare och skapa något nytt.


 

Slutligen intog Jeremy Waite från Salesforce Marketing Cloud EMEA scenen och pratade om hur man kan bygga vinstgivande kontakter – snabbt.
Två saker som är viktigt för att klara sig som marknadsförare idag är att du måste var bra med siffror OCH bra med människor.
Människor idag litar inte på marknadsförare, eftersom marknadsförare inte marknadsför rätt saker på rätt sätt.

De fyra (stora) frågorna:

  • Vet du vem dina kunder är?
  • Var är de på sin resa?
  • Engagerar och rör dem på sin resa?
  • Mäter du effekten på dina mål?

 

Slutet på en bra dag

Allt som allt var det en riktigt bra dag. De korta rasterna mellan dragningar gav möjlighet att interagera och prata med alla. Kaffe fanns tillgängligt hela tiden också.
På plats träffade jag även Frida Gustafsson och Carolina Hornö från Medieinstitutet.

Det här var min första ReThink Conference och jag ser faktiskt framemot fler!

En av skärmarna som visar ReThink logga

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.